GAEP anunță vernisajul expoziției Source, unde prezintă publicului lucrările artistei Raluca Popa, vineri, 9 iunie, de la ora 18:00, la adresa galeriei de pe strada Plantelor 50.
Expoziția personală (9 iunie – 29 iulie 2023) alcătuiește un corpus de lucrări noi și mai vechi prezentate pentru prima oară la GAEP deși acesta este al doilea solo show la GAEP al artistei, după How to Disappear (2019).
Noțiuni legate de vizibilitate, lizibilitate și privire mediată sunt câteva dintre preocupările Ralucăi Popa în această expoziție desfășurată pe ambele etaje ale galeriei. Ea include, de pildă, o lucrare construită după prototipul Rochester Cloak – un sistem optic de camuflare constând în patru lentile de mărimi diferite așezate la o anumită distanță, astfel încât un obiect plasat într-un punct specific între cele două lentile centrale pare să dispară în mod „magic”. Privitorii sunt invitați să se poziționeze într-un anumit punct în spațiul expozițional și să observe dispariția unui fragment din volumul de poezie Love Songs, de Seda Mimaroğlu.
Privirea mediată de lentile se regăsește și în Binocular Drawings, o serie de peisaje desenate în cărbune, en plein air. „Privit prin binoclu, peisajul natural este exemplificat în cinci variațiuni de forme verticale și orizontale ce rezultă din dinamica ochi-minte-mână”, explică Mihaela Chiriac, curatoarea expoziției.
Printre lucrările din expoziție se mai numără History, un slide show cu 80 de fotografii ale dealului artificial Teufelsberg din Berlin, realizate din aproximativ același unghi panoramic pe parcursul a patru ani. Pe unele fotografii, artista a intervenit pictând de mână copaci precum cei din picturile lui Cézanne.
Un asemenea gest de apropriere indică un act fundamental în practica Ralucăi Popa: cel de relectură și rescriere. „Îmi privesc lucrările drept o colecție de fraze și povestiri scurte”, spune ea în artist statementul ei. „Lucrez adesea cu material deja existent. Îmi place să cred că referințele mele, precum o imagine, un text scris, imaginile în mișcare sau arhiva personală, au o calitate documentară implicită, încorporând un adevăr dincolo de înfățișarea și motivația lor subiective. Uneori, acest aspect primar nu este la îndemână, dacă lucrez, de exemplu, cu titlul unei cărți sau cu o arhivă personală de lucrări școlare. Lucrez spre a recunoaște acest aspect, spre clarificare. Apoi, continuu prin a reasambla materialul în forme expresive ce sunt trimise înapoi în sfera publică.”
Pornind de la acest artist statement și bazându-se pe scrieri de teorie literară despre (re)lectură și auctorialitate, Mihaela Chiriac interpretează lucrările Ralucăi Popa ca text – în acest caz, o metaforă pentru (re)lectură. „Popa culege materiale – imagini, idei, texte, ale ei sau de la alții – și le împletește în noi forme și configurații. Chiar și propriile ei lucrări pot fi asemenea materiale, până când decide cum să le refolosească, recitească, rescrie”, spune curatoarea expoziției.
—
RALUCA POPA (n. 1979, trăiește și lucrează în Berlin) a absolvit masterul în Arte Plastice la Byam Shaw, Central Saint Martins, University of the Arts London (2011), după studii de licență la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca (2003). Printre expozițiile recente se numără: Time Lines (expoziție online, gaepgallery.com, 2022), 22 Women Artists (Stations, Berlin, 2022), Goodbye, Sarotti! (Soft Power Project Space, Berlin, 2021), Abecedar 2012 (Ultima Arhivă & Tranzit București, 2020), Viral Self-Portraits (expoziție online, MG+MSUM, Ljubljana, 2020), How to Disappear (expoziție personală, Gaep, București, 2019), Artistic Enquiries into Plants (Tranzit București, 2019) și The Unknown Portrait of Brancusi (expoziție personală, Europe House, Londra, 2016). A participat de două ori în bienalele de artă Sinopale (Sinop, 2022 și 2017) și Art Encounters (Timișoara, 2019 și 2017).
MIHAELA CHIRIAC (n. 1984, Brașov) este curatoare și scrie despre artă. Este co-fondatoarea spațiului expozițional STATIONS din Berlin-Kreuzberg.