O resuscitare sinestezică de NAG în spațiul alternativ al galeriei Catinca Tăbăcaru

 În București, sectorul 6, între istoricul Pod Grant (mai exact la picioarele lui) și muncitorescul Teatru Giulești (astăzi prestigioasa Operă Comică pentru copii), la nr 14 de pe Calea Giulești, în spațiul industrial al unei foste fabrici, localizăm galeria Catinca Tăbăcaru.Descărcat de sarcina socială inițială, teritoriul urban al acestui spațiu și-a închiriat parcelele verticale artei fără loc, fără instituție, fără frontieră. Noaptea albă a galeriilor ( NAG ) s-a strecurat ca un spion în căutarea tacticoasă a unor delimitări prin spațiile largi ale clădirii. Și ce să vezi? Expoziția Common Ground/ Tărâm comun, care oferă o înțelegere surprinzătoare între asprimea - reabilitată estetic a texturilor grunjoase din încăpere și raportul sonor gol/plin înscris în artefactele ceramice ale artistei Ranti Bam. Cu trimiteri la tactilitatea pământurilor îndepărtate, de origine, ale artistei, lucrările adăpostesc vibrațiile telurice ale așezării. Ale adăpostului. Trezesc instinctul adăpostirii.[gallery columns="2" size="large" ids="5887,5888"] Trioul Neon/Juan/Bălan, într-un musical performance a creat în Noaptea Albă a Galeriilor o vecinătate spațială de volumetrii sonore generate de percuție, sintetizator și chitară electrică.  Astfel că, lucrările artistei  Ranti Bam devin parcă imaginea glazurată a unor gramofoane în asociere cu sinestezia dintre cele două medii artistice: muzica și artele vizuale. [video width="640" height="352" mp4="https://artevezi.com/wp-content/uploads/2022/10/VID-20221003-WA0003.mp4"][/video] De asemenea, merită menționată o surprindere în cadrul uneia din încăperile expoziției privite ca extensie a pădurii sacre Oshun: cea a artistului Constantin Rusu/inițiatorul conceptului sinestezic Exphrasis, testând un caval.[video width="640" height="352" mp4="https://artevezi.com/wp-content/uploads/2022/10/VID-20221004-WA0000.mp4"][/video] Iluminat interior de valoarea unor semnificații alternative, este nevoie ca fostul loc industrial să fie inițiat și de o conștiință urbană prin arborarea unui tip de vizibilitate publică (lipsită acum cu desăvârșire) - în măsură să ducă mai departe efortul interior; să-i facă istorie dincolo de ascunderea la unul din picioarele secularului Pod Grant, ca semnificație a conversiei istorice urbane dinspre industrie spre industrii creative.  

||Despre Ranti Bam:
Ranti Bam locuiește și lucrează între Lagos (Nigeria) și Londra (Marea Britanie). După un master obținut la School of Art, Architecture and Design din Londra (The CASS), unde a cercetat prin intermediul design-ului și a culturii vizuale posibilitățile de conștientizare ale omului în ceea privește relația inseparabilă a acestuia cu natura, a primit o diplomă la renumitul curs de ceramică de la City Lit. Ranti Bam a absolvit rezidențiale la Moly Sabata (Sablons), Cite Internationale des Arts (Paris) și EKWC (Ositerwijk). În 2018, a făcut parte din show-ul Silvei Bisi (Galeria Lucrurilor Mici) în cadrul Bienalei de la Dakar OFF. Lucrările ei au fost expuse la New York, Londra, Harare, Miami, Lagos, Paris și Berlin și se află în diferite colecții, inclusiv la The Brooklyn Museum și The V&A.

||Despre NÉON/TORSAN/BĂLAN:Un trio de muzică experimental și free-jazz, care construiește diferite texturi sonore. Soundscape împletit din instrumente de suflat, bass/computer live, chitară electrică instrumente neconvenționale și sintetizatoare.NÉON / SintetizatoareAndrei Bălan / Chitară electrică și SXFJuan Carlos / Percuție Autor: Voichița Horea

Previous
Previous

Acasă: o lume între uitare și persistență. O rezidență artistică în satul Hundorf

Next
Next

Expoziția de pictură cu averse de ploaie din cadrul galeriei Kulterra