Irina Mateescu. Digital Media Buyer, Strategic Thinker, Dreamer, Happy
Merketingul digital este o activitate foarte importantă pentru mediul online dar mai mult decât atât, un domeniu pe care trebuie să-l stăpâneşti foarte bine ca să prindă ecou şi în mediul offline, acolo de unde pleacă totul.
Cu siguranţă irina Mateescu m-ar contrazice spunându-mi că realitatea noastră pleacă din online:). Cine este irina Mateescu? Sincer, mereu mă ia prin surpindere, pentru că de fiecare dată vine cu ceva nou, dar am câteva superlative pentru ea: este cea mai românca dintre toate româncele pe care le-am întâlnit şi cel mai bun thinker pe care îl cunosc până cum. Mereu are contraargumentul la ea şi te va convinge că ceea ce spune este corect şi de la sine înţeles:).
Dacă eu nu aș avea cuvintele cele mai potrivite ca să o descriu, cu siguranţă le are ea pentru noi: "Digital, Media Buyer, Strategic Thinker, Dreamer, Happy."
Interviul pe care mi l-a acordat o să ne spună mai multe despre ea şi despre mediul online în care activează de aproape 10 ani, dar nu in ultimul rând despre conexiunea dintre brand si artă.
Elena Ghițoiu: Ca să facem cunoştinţă: Ce vinzi?
Irina Mateescu: Vând bunăstare. Nu o produc în cantități mari și nu o am pusă bine într-o cămară ca o recoltă de toamnă. Ci, o fabric după măsura fiecărui client, dacă ajungem să găsim un limbaj comun cu ajutorul căruia să îmi comunice măsurile sale. Astfel încât, să nu îi livrez nici o bunăstare prea mică, nici una prea mare.
E.G.: Eu Înţeleg că digital marketing este o ramură experimentală a marketingului clasic şi că încă nu exista un cod de practici stabilit. Ca experimentalist în domeniu, ai un reţetar propriu după care te ghidezi în desfăşurarea activităţilor? Ne mărturiseşti câteva secrete?
I.M: Din fericire nu mai este o ramură chiar atât de experimentală. Unele zone ale marketingului digital au ajuns în comportamentul comun al omului de marketing (ex: să ai un site care să se vadă bine pe toate device-urile, să ai o pagină de prezentare pe o rețea social etc). Până acum câteva luni credeam că am un rețetar propriu, însă mi-am făcut auto-critica și se pare că trebuie să vin cu un altul la care lucrez de ceva vreme. Este aproape gata .
E.G.: Publicitatea de cele mai multe ori se afla între brand şi arta. Ce înseamnă astăzi brandul alăturat artei? Exista un marketing cultural bine conturat şi dacă nu ce crezi că lipseşte în ecuaţia brand-arta şi trebuie adăugat?
I.M.: Publicitatea se apropie de artă în primul și în primul rând datorită ideilor. Ambele au în comun o idee care dacă se dovedește genială în execuție se poate vorbi despre artă. Acum, vrei să dezbatem dacă publicitatea poate fi artă? Părerea mea este că nu poate fi artă. Dar, da sunt unele execuții sau unele idei de spoturi, evenimente și printuri, care pe lângă faptul că își ating obiectivul campaniei, te pun în aceeași stare în care te-ar pune o operă de artă: uimire, tristețe, nostalgie, bucurie, fericire, optimism.
Cred că publicitatea care stârnește emoții are acceași importanță pe care o are o lucrare de artă. Campanii de marketing cultural cu siguranță că există, dar hai să vedem la ce nivel vrem să le descoperim. Campania de marketing cultural” Brâncuși e și al meu” ce a avut ca scop achiziționarea lucrării” Cumințenia pământului” este cea mai recentă campanie de marketing cultural de la noi. A avut succes? Păi, obiectivul nu a fost atins, deși foarte multă lume își amintește execuțiile! Adică nu s-au strâns suficienți bani din donație pentru ca lucrarea să poată fi cumpărată.
E.G.Ce înseamnă pentru tine succesul unei campanii publicitare?
I.M.: Implementare facilă (fără sincope, goluri de comunicare, întârzieri),
execuții clare, luminoase, ușor de înțeles din prima, buget rezonabil de ambele părți, obiective măsurabile la sfârșitul campaniei.
E.G.: Dacă un reprezentant al unei galerii de artă vine la tine şi îşi doreşte să-l promovezi pe piaţa de arta contemporană, care ar fi primele repere în desfăşurarea procesului de marketing?
I.M.: Aș încerca să îmi dau seama ce loc ocupă galeria pe piața de artă contemporană luând în considerare mai multe axe: artiștii care expun acolo, numărul de lucrări achiziționate, numărul de evenimente pe care le desfășoară, curatorii implicați în evenimentele galeriei.
I-aș propune galeriei respective să identificăm împreună competitorii. Cu siguranță va avea niște nume de competitor, însă când trec prin tot acest proces împreună cu un specialist, clienții își schimbă părerile inițiale
E.G.: În prezent, printre activităţi de marketing digital, te găsesc și pe urmele antropologiei. Ce te-a determină cel mai mult, în această direcție?
I.M.: Orice meserie ai avea și oricât de mult ți-ar plăcea ceea ce faci cotidianul te erodează. Îți erodează gândirea, energia, resursele și perspectivele. Din când în când obișnuiesc să asimilez gândiri noi și modalități noi de a privi lumea din alte zone, nu din ceea ce fac zilnic, ca să îmi dau câte un re-start. Așa că mă aflu acum în acest punct, în care cred că antropologia îmi poate da o nouă perspectivă prin care să privesc atât ceea ce se întâmplă în jurul meu, cât și pe care să o folosesc în abordarea campaniilor de marketing digital. Este despre societate și oameni.