Influența Necunoscutului. O nouă expoziție a artistului Terrence Musekiwa la galeria Catinca Tabacaru

Galeria Catinca Tabacaru prezintă în premieră la București expoziția Pesvedzero Isingazivikanwe / Influența Necunoscutului, a treia expoziție organizată de aceasta artistului Zimbabwian, Terrence Musekiwa. Vernisajul expoziției va avea loc joi, pe data de 26 ianuarie, începând cu ora 19:00, la adresa galeriei de pe Calea Giulești nr.14. Expoziția este deschisă publicului până pe data de 1 aprilie.În vastul spațiu al galeriei din București, sunt montate 11 sculpturi monumentale, care definesc practica actuală a artistului. „Unele lucruri, nu le cunoaștem... există anumite energii în cultura noastră africană pe care le urmăm pentru că altfel ne vor costa pe termen lung .” - TM  Din comunicat:Abordarea tradițională a lui Musekiwa cu privire la truditul pietrei își are originile în ascendența sa Chikaranga, transmisă pe linia tatălui, Kennedy Musekiwa, și evoluată de-a lungul vieții sale. Introducând metode contemporane de sculptură și asamblaj, selecția sa de materiale - obiecte cotidiene și artefacte istorice- urmează un fir narativ. Musekiwa apelează adesea la sincretism și forme de codificare pentru a vorbi despre relația complexă dintre ecologie, istorie și contexte socio-politice actuale.Practica lui Musekiwa se situează la această intersecție a influențelor interioare și exterioare care ne construiesc adevărul și ne modelează caracterele. Fețele de piatră ale lucrărilor sale, sculptate în materialul specific țării sale natale, sunt înrădăcinate în ascendența artistului - identitatea sa de bază; în timp ce corpurile acestor lucrări sunt animate cu materiale caleidoscopice găsite– contextul său pământesc. Cablurile de internet încapsulate în plastic se învârtesc prin corpurile metalice create de Musekiwa, revărsându-se și înfășurându-și cârlițele în jurul capetelor umanoide, îmbrăcând expresii multiple care cuprind putere, durere, amuzament. Folosind aceste materiale umane de exces, Musekiwa semnalează momentul în care ne aflăm ca și civilizație: ceea ce consumăm, aruncăm și producem în exces. Resturile istoriei sunt moștenite; adesea ele rămân pasive și nerecunoscute în psihicul uman colectiv. Însă ele pot fi excavate. Și astfel, Musekiwa adoptă o abordare arheologică.În realizarea sculpturilor sale, Musekiwa reflectează asupra procesului său ca fiind similar cu cel care ne modelează identitățile. ADN-ul nostru este codificat înnăscut, funcționând în paralel cu informația neîncetată transmisă prin venele electrice ale tehnologiei, modelându-ne opiniile, convingându-ne și schimbându-ne rațiunea. La fel, mâinile artistului sunt programate de zeci de ani de tradiție, mișcări, metode și credințe ale sculpturii în piatră pe care creierul său nu le mai controlează.  Despre artist:Terrence Musekiwa (b. 1990, Seke, Zimbabwe) provine dintr-o familie tradițională de sculptori. A început să sculpteze în piatră la vârsta de cinci ani, la început ajutându-și tatăl, Kennedy Musekiwa, iar mai târziu îndepărtându-se de estetica tradițională. Practica sa se interesecteză cu arta Povera, integrând în lucrări obiecte din viața cotidiană: fire textile, cabluri, sârmă, etc.În anul 2022, Musekiwa a reprezentat Zimbabwe la cea de-a 59a ediție a Bienalei din Veneția și la cea de-a 14a ediție a Bienalei din Dakar.  

Previous
Previous

Prima retrospectivă muzeală a fotografiei românești din ultimii 20 de ani la MARe/Muzeul de Artă Recentă

Next
Next

FILMARe. Atelierele lui Cristi Puiu la MARe/ Muzeul de Artă Recentă