Etaj artist-run space. Primii artiști români, care au participat la târgul de artă Juxtapose din Danemarca
”Când vrei să mergi să vezi artă, unde te duci? La muzee? În galerii? La centre culturale? Și dacă ți-am spune că mai este și altă opțiune, așa cum sunt spațiile de expoziție artist run, ce ai face?” (sursă)Așa începe descrierea târgului de artă Juxtapose Art Fair, care tocmai a adunat în weekendul 20 - 22 august douăzeci și cinci de artist run spaces din opt țări diferite. Douăzeci și cinci de grupări artistice, alcătuite din identități unice, și-au arătat fiecare propria expoziție la standurile lor. E T A J artist run space este una dintre ele, inaugurându-și participarea în cadrul târgului Juxtapose cu expoziția Private Realities. Ei au fost singurii “jucători” din Europa de Est, de altfel și singurii participanți din România. O dublă premieră, dacă luăm în considerare că Juxtapose se află la prima sa ediție. Situat în orașul Aarhus din Danemarca, Juxtapose Art Fair s-a desfășurat în centrul cultural Godsbaden, a cărui clădire este un monument architectural istoric. Împreună cu conglomeratul înconjurător de construcții, edificiul făcea parte din gara Aarhus Godsbanegård, până în anii 2000. Inițial depozit pentru linii ferate de încărcare și descărcare a mărfii, partea Den Rå Hal a centrului de artă organizează și găzduiește din 2012 expoziții și evenimente artistice pentru locuitorii orașului. Ediția din acest an, Juxtapose Art Fair, își concentrează atenția asupra spațiilor de artă gestionate de artiști și curatori independenți. Deși este un târg, evenimentul debutează cu o valoare non-comercială, axată pe integrarea artiștilor în rețele de networking, facilitându-le astfel, contacte și discuții. Evenimentul a fost însoțit și de conferințe punctuale, de talkuri despre legătura dintre artă și alte domenii (agricultură, societate, ecologie...). Premiera târgului a inaugurat un nou concept de construcție pentru spațiile dedicate expozanților, prin accesarea gratuită a participanților la un sistem de piese de lemn modulabile pentru realizarea unui stand de expoziție adaptat propriilor nevoi. Organizatorii notează intenția lor de a promova profilul unic al fiecărui proiect prin “juxtapunerea” lor împreună: „ a juxtapune, adică a aduce împreună pentru un efect de contrast. "Astfel, întrebări de fond precum: ”Care mai e funcția artei în contextul social-economic de astăzi?” au planat asupra expozițiilor. Proiectul Private Realities se poziționează într-o tentativă de a reevalua sensul și procesul artei, instrumentalizate de noile interese globale. El este rezultatul unor acțiuni colaborative, prin reuniunea unor artiști din Bucuresti, Iași și Cluj. Ruxandra Tudoran, membru E T A J, vine cu un răspuns parțial la întrebarea de mai sus, din textul descriptiv al expoziției: ”Acest context facilitat de o producție globalizată și accentuat de absorbția tehnologiilor digitale, acest abis al preferințelor personale, al saturării de alegeri, se coagulează într-o nouă realitate, divizată și fragmentară, compusă din bule de individualități, toate elemente constitutive ale alienării în era post-umană, post-creștină, post-internet, post-adevăr. (...) Private Realities consistă într-un corpus de micro-narațiuni/micro-adevăruri, care se bazează pe extensia mitologiilor personale, a ideologiilor de zi cu zi, pe dualitatea rolului de artist/creator și a celui de user/consumer/receiver, suspendat între termeni și condiții, începând cu relația dialectică dintre artă și noul control social.” (extras original tradus din engleză de Stanca Soare). Expoziția a arătat lucrările a nouă artiști, și a fost promovată pe rețelele sociale de către Ambasada Română de la Copenhaga. Au participat Dumitru Gurjii, Modreanu Mircea, Ruxandra Tudoran, Andrei Tudoran, Pandele Radu, Radu Carnariu, Andrei Ciurdărescu, Valentin Marian Ionescu, Ilina Schileru; și un invitat surpriză: Adrian Ghiman, a cărei expoziție Hang me out to dry tocmai s-a încheiat la spațiul E T A J din București. Mircea Modreanu, Ilina Schileru și Dumitru Gurjii, membri ai E T A J artist run space, ne-au povestit experiența lor cu proiectul pe care l-au montat. În drum spre București în dubița cumpărată pentru astfel de ocazii, ei ne mărturisesc cum s-a construit proiectul Private Realities și care au fost cele mai mari provocări pe care le-au întâlnit în realizarea lui. Ediția rubricii satelit 01001 de săptămâna trecută a vorbit despre proiecte românești de anvergură, susținute național cu fonduri adecvate. Astăzi ne uităm la cum se desfășoară acțiunile inițiate de artiști independenți, care la rândul lor merită să fie susținute: ”Totul a fost pe mecanismul do it yourself, de la logistică, aspecte tehnice, promovare, etc.”, ne spune Dumitru Gurjii, în interviul pentru artevezi. ”Spre deosebire de România, în țările nordice, sectorul artist run e validat inclusiv de instituții culturale și municipalitate, fapt dovedit prin accesul acestor entități la fonduri publice. Au fost acordate și premii la deschiderea oficială a târgului. Acel sistem de validare este important, și pentru artiști și pentru comunitate.”, ne mai spune Ilina Schileru, artistă și curatoare.Fără sprijinul statului român în ciuda demersurilor lor, însă selectați de Juxtapose, cei trei artiști au plecat la drum cu operele expozanților în portbagajul dubiței. După ”2000 de kilometrii pe barba noastră”, ei au gândit așezarea exponatelor, dintre care unele lucrări de dimensiuni mari necesitând un efort susținut. Autofinanțați, ei au funcționat pe baza unui curatoriat colectiv și independent, sprijint pe un format experimental bazat pe brainstorming. Acest mod de funcționare, ne spune Mircea Modreanu, corespunde unei mentalități specifice-E T A J, ai cărui artiști sunt deseori expuși fără obligația statutului de membru permanent. ”Fiecare artist de la Private Realities a expus câte o lucrare făcută la E T A J în cursul anului 2021, iar cei care nu au expus au fost invitați de noi. Nu am creat lucrările in situ, ci le-am selectat pentru proiectul gândit și le-am montat singuri.”, povestește Mircea Modreanu. Pentru deschiderea Juxtapose, el a regândit performanța realizată în cadrul unei expoziții precedente, The Golden Age of Shotgun. Pornind de la ideea unui joc copilăresc, dar cu o nota agresivă, el a transformat tuburile prin care copiii suflă ca să tragă la țintă într-o acțiune artistică. ”Am tras cu conuri de culoare; cele două ținte erau pânze de pictat. Apoi s-a transformat într-o acțiune participativă: au început să tragă și cei care vizitau.”, explică Mircea Modreanu pentru artevezi.Alte lucrări ambițioase, precum un tiraj foto de 1,5m realizat de Ilina Schileru, arată o femeie în vârstă în casa sa bătrânească, întinsă pe pat, care ține lângă ea poza unui bebeluș. Menționez aici și instalația lui Dumitru Gurjii, care folosește obiecte atipice așa cum sunt de exemplu, cuiele și materiale textile. În concluzie, expoziția a alcătuit o varietate intrigantă de medii, de la sculptură la video.La Juxtapose Art Fair, accentul a fost pus pe colectivitate și pe munca în echipă, reflectată în diferite mijloacele artistice. Dialogul a fost de altfel nelipsit în procesul de creație. Întrebați ce deschideri le-au oferit “platforma” Juxtapose Art Fair, artiștii se laudă cu întâlnirea directorilor de la Supermarket Independent Art Fair din Suedia, un târg de artă comercial, originar din Stockholm. O invitație oportună, care ne promite o altă expoziție a spațiului E T A J într-un viitor apropiat.Link-uri:https://www.juxtaposeartfair.com/platform_etajhttps://www.facebook.com/juxtaposeartfair/https://www.etajartspace.com/https://www.facebook.com/etajartistrunspace/