Arta ca spațiu de reculegere. Un interviu cu artista de origine greacă Olga Soulahaki

Cutremure, inundații sau incendii. Din păcate, calamitățile naturale nu pot fi prevenite, iar repercusiunile lor lasă urme adânci în viețile celor implicați. Chiar dacă în fața naturii suntem absolut neputincioși, arta aduce o mică alinare. Astăzi vedem cum amintirea unui eveniment tragic s-a transpus pe pânză în tonuri aprinse și aflăm dacă arta are, pe lângă alte atribute nebănuite, un rol terapeutic.Olga Soulahaki s-a născut la Atena, în 1991. Tânăra artistă elenă a dorit întotdeauna să-și exprime gândurile, sentimentele și să chestioneze aspectele intime ale vieții prin intermediul practicii sale artistice. Cu ajutorul picturii, gravurii și desenului, ea caută un răspuns la propriile nevoi de comunicare și interpretare a lumii. Recent, am întâlnit-o pe Olga cu ocazia pregătirii primei expoziții personale.În noua serie de picturi intitulată Mati23718, ea abordează o problemă socială sensibilă despre care ne vorbește într-un interviu oferit în exclusivitate pe Artevezi.Expoziția Mati23718 a Olgăi Soulahaki a avut loc  la Villa Kazouli, din Atena, în perioada 20-24 februarie.  M. X.: Care este povestea din spatele titlului Mati23718? O.S.: Titlul expoziției a apărut ca urmare a unui eveniment foarte trist și traumatizant care s-a petrecut pe 23 iulie 2018. Este vorba despre incendiile din pădurea Mati, o stațiune balneară din apropierea Atenei. Flăcările s-au extins rapid, împiedicând oamenii să iasă din case, din mașini și chiar pe cei care au fugit spre mare. Peste 100 de persoane au fost declarate decedate. Cel puțin 164 de adulți și 23 de copii au fost transportați la spital, cu răni grave. Trebuie precizat că vorbim despre al doilea incendiu de pădure, cel mai devastator din acest secol și care a lăsat în urmă mii de vehicule, 4000 de case, 40.000 de pini și măslini arși. Mati este locul în care mi-am petrecut cei mai prolifici și frumoși ani în familie, alături de unchiul și bunicii mei. Așadar, nu este doar un loc obișnuit pentru mine, el reprezintă locul neliniștilor mele adolescentine, amintirea oamenilor și a momentelor. Mati are o dimensiune existențială și profundă în sufletul meu. M. X.: Ce anume te-a determinat să tratezi un subiect în care nu ai fost direct implicată?O.S.: Totul s-a întâmplat în mod natural dintr-o dorință puternică de a exprima prin intermediul picturii un sentiment copleșitor, de pierdere pe care l-am avut în zilele ce au urmat dezastrului. Îndrăznesc să spun că pentru mine înseamnă o pierdere uriașă fiindcă acesta este locul care îmi amintește că nucleul profund al existenței noastre s-a pierdut. Astfel, prin aceste lucrări, doresc să exprim pierderea din punct de vedere ecologic, dar și să folosesc memoria ca element esențial pentru a le provoca vizitatorilor un moment de reflecție și empatie cu privire la acest eveniment dramatic. M. X.: Originalitatea alegerii temei constă în faptul că artiștii decid rareori să abordeze aspecte legate de tragedii cauzate de fenomene naturale cum sunt cutremurele, incendiile sau inundațiile. În general, sunt tratate ca subiecte de actualitate, apoi dispar. În opinia ta, care este rolul pe care îl poate juca arta aici? Contribuția artistului constă doar în a aduce un omagiu și are legătură cu amintirea?O.S.: Arta oferă sens existenței noastre și ne ajută să înțelegem lumea. Este o parte esențială a culturii noastre pentru că permite să ne înțelegem mult mai bine emoțiile. Acest lucru crește conștiința de sine și ne ajută, de asemenea, să fim deschiși la noi idei și experiențe. Totodată, această colecție de lucrări nu aduce doar un omagiu tuturor celor dispăruți și celor care au supraviețuit din această aventură sinistră - persoane, animale și natură -, ci are rolul de a ne trezi sufletele, spiritele prin speranță. Atunci când ceva ne atinge, ne emoționăm. Cred că arta are o contribuție în societate prin faptul că ajută lumea să fie un loc mai bun, ne ajută să înțelegem cine suntem ca ființe umane și ne influențează relațiile. Chiar dacă pare un clișeu, consider că arta poate schimba lumea. M. X.: Este interesant că în cadrul seriei acesteia folosești diferite tehnici de pictură. Ai putea să ni le prezinți?O.S.: Bineînțeles. Fiecare scenă, gând sau sentiment este diferit și unic. Cu toate că am folosit diferite tehnici de pictură, principala tehnică este cea gestuală. Tușele sunt energice și expresive. Există o mișcare emoțională declanșată de amintiri, de gânduri sau de sentimente. În efortul meu de a mă exprima în modul cel mai semnificativ posibil, am folosit toate mijloacele și tehnicile pe care le-am simțit pentru a înfățișa stările emoționale în încercarea de a le alunga. Colajul și broderia au avut un rol fundamental. Cromatica este, în general, una vie. M. X.: În cazul peisajelor, tușele tale devin aproape abstracte și te folosești de tonuri puternice (roșu, oranj sau galben). Este o alegere care are legătură cu dorința de a nu imortaliza în mod direct dezastrul? Am putea crede că dorești să transmiți un mesaj optimist.O.S.: Să pictezi așa un eveniment tragic este dificil, prin excelență. Vă dați seama că nimic nu poate egala amploarea unei veritabile tragedii, în orice mod am încerca.Am simțit că nu doresc doar să captez vizual tragedia, ci și consecințele de toate felurile pe care tragedia le-a avut asupra noastră. Cred că acest eveniment îi privește nu doar pe cei care l-au trăit sau care au fost implicați, ci pe fiecare dintre noi fiind vorba despre o tragedie umană, o catastrofă ecologică greu de imaginat. Nuanțele vii simbolizează deopotrivă viața și violența împrejurărilor.  Autor:  Maria Xypolopoulou/ Curator și critic de artă independent & colaborator ArteVezi. În prezent este doctorandă în istorie la Universitatea Paris 1 (Panthéon – Sorbona). Teza Mariei analizează utilizarea fotografiei în reprezentările culturale de gen din timpul Primului Război Mondial în Balcani. Și-a prezentat proiectele artistice în Grecia și Franța în colaborare cu galerii, instituții și alți curatori de artă.  Maria prezintă artiste din spațiul balcanic, în cadrul platformei de comunicare în cadrul rubricii Satelit 01001 de pe platforma ArteVezi.Mediator: Bogdan Afrasinei/ Traducător & Moderator de știri internaționale ArteVezi. În 2016, Bogdan a obținut certificatul de traducător autorizat și până în prezent a colaborat cu multe instituții și agenții publice. De mic a avut norocul să fie ghidat spiritual prin lumea artei de către bunicul său – istoric și critic de artă român. În prezent, Bogdan moderează știri internaționale și traduce articole din franceză, engleză și spaniolă pentru rubrica Satelit 01001.    

Previous
Previous

Beatrice Von Babel expune un nou corpus artistic, la Muzeul de Artă din Craiova

Next
Next

The Domino Effect 3. Expoziția de grup de la GAEP, în care artiștii s-au promovat reciproc